
MOBILITAT
20 noves mesures d’aplicació senzilla
El RACC aposta per incorporar noves iniciatives que poden tenir un impacte immediat en la millora de la seguretat viària.
LES
PERSONES
JOVES
1Implantar un sistema
d’accés gradual al permís
de conduir: permetent
la conducció acompanyada
a partir de 17 anys,
establint un sistema de formació
progressiva i amb límit
d'ús (conducció de nit,
número d'ocupants, etc.)
durant els primers mesos
després d'obtenir el permís.
GENT GRAN
2Promoure instruments
d'autoavaluació i millora
del rigor de les proves
d'aptituds psicocognitives
per a majors de 75 anys.
VIANANTS
3Realitzar campanyes
de sensibilització sobretot
a vianants homes de
més de 75 anys i en ciutat.
CICLISTES
4Millorar la infraestructura
per una mobilitat
ciclista segura, optant per
carrils segregats amb prou
amplada, si és possible, i
potenciant els carrils bici
unidireccionals.
5Reforçar els nivells
d’exigència en relació
amb el compliment del
codi de circulació en pro
d'una bona convivència de
la bici amb vianants i vehicles
motoritzats.
6Establir progressivament
un sistema de
responsabilitat civil obligatòria,
en línia amb altres
països europeus.
MOTORISTES
7Posar en marxa un sistema
selectiu de bescanvi
parcial de multes per cursos
de formació, per a conductors
de més risc.
8Implantar una prova
d’aptitud de cost
reduït per als nous conductors
B+3, monitoritzant
l'evolució d'aquest
col·lectiu.
9 Dur a terme campanyes
de conscienciació
adreçades sobretot a
motoristes homes adults de
més de 40 anys que circulen
per carretera.
CONDUCTORS
10Establir un sistema
de formació contínua
dels conductors,
que els ajudi a millorar les
seves aptituds i actituds
al volant i també avançar
en la millora de la comunicació
entre autoritats de
trànsit i sanitàries per tal
de donar la resposta més
adaptada possible a les
necessitats dels diferents
grups de risc, respectant la
privacitat de les seves dades
personals.
FACTORS
DE RISC
VELOCITAT
11Fer una revisió sistemàtica
dels límits
de velocitat, revisant-ne
la coherència amb la morfologia
de la via i el trànsit
que suporta, i millorant-ne
la senyalització.
ALCOHOL I DROGUES
12Implantar la taxa 0
d’al co ho lèmia per a
conductors profe ssionals
i entre conductors novells
(2 primers anys de permís).
DISTRACCIONS
13Promoure el bloqueig
del mòbil al
volant i establir un sistema
de certificació oficial
d’apps compatibles amb la
conducció en els vehicles
connectats a Internet i els
smartphones.
explícit que paga la pena tenir de
referent. Assolir-lo, necessàriament,
suposa adoptar l’anomenat safe system
aproach, una manera d’entendre
la seguretat amb un enfocament inclusiu
cap a totes les persones que
es mouen i interactuen en el sistema
viari: conductors, motociclistes,
passatgers, vianants, ciclistes i
conductors de vehicles comercials i
pesants. La idea bàsica és que l’ésser
humà sempre cometrà errors i el
sistema ha d’estar pensat i adaptat
per ser “indulgent” i capaç de
“perdonar l’errada comesa”; primer,
tractant de reduir la probabilitat
que es produeixi i, segon, mirant
de minimitzar-ne les conseqüències
en cas que succeeixi una fatalitat.
Conduir acompanyat
als 17 anys, és possible
D’entre totes les mesures proposades
per al 2020, en destaca especialment
una adreçada als joves, un col·lectiu
que és la constatació de l’èxit que poden
tenir les polítiques de seguretat
viària ben focalitzades. A grans trets
es tractaria d’implantar un sistema
d’accés gradual al permís de conduir
permetent la conducció acompanyada
a partir dels 17 anys, com
ja es fa en alguns països d’àmbit europeu
com ara Àustria, Finlàndia,
Irlanda, Luxemburg i Suïssa. Inicialment,
caldria, limitar les condicions
RACC 18 juny 2017