
Moure’ns de manera segura i respectuosa amb
el medi ambient és un dret però també un deure
Aconseguir els zero accidents de
trànsit, preservar la qualitat de l’aire
i disposar de sistemes de transport
intel·ligents que contribueixin a millorar
la nostra qualitat de vida, podien
semblar fites impossibles fa un
temps, avui però sabem que tots ells
són reptes assolibles, en bona mesura
gràcies a les innovacions que arriben
de la mà de la tecnologia.
El 2016 a Espanya els accidents de
trànsit van pujar per primer cop des
de 2003 i a Catalunya la situació no ha
millorat des de 2013. Al RACC creiem
que és el moment d’actuar en tots
i cadascun dels factors que intervenen
en l’accidentalitat: les persones,
els factors de risc, els vehicles i les
infraestructures. Per això proposem
vint mesures per dur a terme abans
del 2020. Aquest és un pla que pretén
actualitzar la seguretat viària per
adaptar-la a una realitat canviant en
què intervenen nous factors i conviuen
més mitjans de transports i en la qual
la tecnologia ens ha d’ajudar a fer més
segurs els vehicles.
Pel que fa a la millora de la qualitat
de l’aire, darrerament les administracions
han anunciat restriccions per a
la circulació dels vehicles més antics.
Tot i estar plenament d’acord amb la
necessitat de millorar les condicions
mediambientals a les nostres ciutats,
lamentem que el primer cop que es
prenen iniciatives d’aquest tipus es
faci d’una manera descoordinada, ge-
Josep Mateu
President del RACC
nerant dubtes i recels entre els usuaris.
Hi estem treballant, parlant amb
els responsables de la Generalitat i
amb els 40 municipis afectats pel seu
pla. I estem fent el mateix amb l’Àrea
Metropolitana de Barcelona (AMB) i
amb tots els ajuntaments que agrupa
i on són d’aplicació aquestes normatives,
per fer-los arribar les nostres
propostes. Aquestes propostes passen
el dret de les persones a la mobilitat ha
d’estar garantit en tot moment.
Si la seguretat viària i el respecte al
medi ambient són importants també
ho és la mobilitat connectada. Avui la
telefonia mòbil i la tecnologia aplicada
als vehicles ens ofereixen un gran
nombre de serveis i impulsen nous hàbits.
Atent a aquests canvis el RACC ha
entrat en l’accionariat de dues start-up
de mobilitat, la plataforma on-line de
lloguer de vehicles entre particulars
líder a Espanya, SocialCar i la tecnològica
especialitzada en la localització de
persones en situacions d’emergència,
Alpify. L’aposta per la innovació ens ha
portat també a organitzar a la nostra
seu, el RACC Innovation Challenge,
un concurs d’idees innovadores sobre
la mobilitat i la llar connectades.
En l’àmbit esportiu també estem tenint
una gran activitat. Hem viscut
un reeixit Gran Premi de Fórmula 1
i aquesta temporada, en MotoGP, comptem
amb moltes opcions perquè algun
dels pilots formats a la nostra escola
de pilots s’endugui el campionat del
món, tal com ha passat en els darrers
cinc anys, un rècord difícil d’igualar.
No confiem en fórmules màgiques, ni
en la inèrcia d’èxits passats, creiem en
l’anàlisi, la decisió d’actuar, l’esforç
i l’exigència, en tot el que fem, en la
mobilitat, en l’esport del motor i en
la manera de dissenyar i prestar els
serveis als nostres socis. Ens mou la
voluntat d’estar al costat de les persones.
Hi som per ajudar en qualsevol
moment, en qualsevol indret i en
qualsevol circumstància.
Proposem 20 mesures
per millorar la seguretat
viària per aplicar abans
del 2020.
Demanem una regulació
de l’accés dels vehicles
antics coherent i que
garanteixi la mobilitat de
les persones.
El RACC ha entrat en
l’accionariat de dues
start-up de mobilitat.
per desenvolupar una regulació clara,
entenedora, progressiva, coherent
amb el temps i en el territori, pensant
en els usuaris.
Considerem també que mesures que
priven les persones de l’ús dels seus
vehicles han d’anar acompanyades
d’ajuts econòmics per a la renovació
del parc, d’inversions en la millora
del transport públic, especialment
a Rodalies, i del desplegament
d’infraestructures i sistemes que facilitin
l’accés a les ciutats, com ara els
aparcaments connectats a la xarxa de
transport públic, entre d’altres, perquè
RACC 3 juny 2017
EDITORIAL