Impulsem la convivència per a
una mobilitat més segura per a tots
Cada dia, quan sortim al carrer, ens
submergim en la mobilitat; agafem
el transport públic, el cotxe, la moto,
la bicicleta, o bé anem caminant als
nostres destins habituals: la feina,
l’escola dels nostres fills, o qualsevol
altre lloc. Compartim l’espai amb
altres persones, que com nosaltres,
també es mouen.
A Barcelona, un de cada tres ciutadans
comet infraccions a l’hora
de desplaçar-se, aquesta és una de
les dades més significatives que ens
revela l’àmplia anàlisi que ha realitzat
el RACC, a partir de 15.000 observacions
a diferents indrets de la
ciutat. L’estudi ens alerta que tenim
un problema important, els ciutadans
quan circulem en moto cometem
més infraccions perilloses
que quan ho fem amb altres mitjans
de transport. Les dades dels accidents
de trànsit ens ho corroboren,
la mortalitat en moto a Barcelona és
la més alta comparada amb la resta,
106 morts entre 2010 i 2017.
D’altra banda, com a vianants, ens
sentim envaïts en el nostre espai
i, tot i ser més respectuosos amb les
normes del que ho són els motoristes,
els ciclistes i els conductors, som
els més vulnerables. Només el 2017
a Barcelona van haver-hi 67 atropellaments
greus. Pel que fa als automòbils,
tot i cometre menys infraccions,
els accidents en els quals es
veuen implicats són els més greus.
L’estudi també destaca que la indisciplina
de la bicicleta és la més alta,
però per contra, en general, no remés
per moure’ns per la ciutat, però
això sí, cal dotar-la d’una xarxa de
carrils bici coherent, fet que implica
trobar-li un espai segur i en una
ciutat tan densa com Barcelona no
és senzill. Entenem que en aquest
procés d’integració és normal que
es produeixin entrebancs i errors,
com el d’alguns carrils bici, que han
reduït l’espai del cotxe i ha provocat
un empitjorament de la congestió i
de retruc un perjudici per a la qualitat
de l’aire i el soroll. Però aquests
problemes puntuals es poden i s’han
de corregir si volem tenir una xarxa
de carrils bici que sigui beneficiosa
per a tots.
Al RACC continuarem impulsant
la convivència entre els diferents
mitjans de transport, creiem que
el respecte i el civisme són claus,
però també ho són l’aplicació de
regulacions adequades i un disseny
intel·ligent de l’espai de la ciutat.
L’objectiu de tots ha de ser convertir
les nostres ciutats en exemples de
convivència.
Per al RACC treballar per millorar
la nostra societat és una prioritat,
en l’àmbit de la mobilitat i de
la promoció de l’esport del motor i
en l’excel·lència en la prestació dels
nostres serveis.p
Un de cada tres ciutadans
comet infraccions quan
es desplaça.
La solució: més civisme,
regulacions adequades i
un disseny intel·ligent de
l’espai urbà.
Integrar la bicicleta en la
mobilitat vol dir trobar-li
un espai segur.
presenten un perill d’accident greu.
La bicicleta és el mitjà de transport
que més creix, un 22% la va fer servir
un cop a la setmana, segons el
Barómetro de la Bicicleta en España
de 2017. S’està fent un lloc important
a les nostres ciutats i és lògic i necessari
incorporar-la a la mobilitat
urbana d’una manera respectuosa.
Pensem que cal integrar-la i tenir-la
en compte com una opció saludable
Josep Mateu
President del RACC
RACC 3 març 2018
EDITORIAL