MOBILITAT
Com senyalitzar i ubicar correctament un avís de radar?
El RACC ha analitzat la totalitat dels radars de la xarxa viària catalana: 249 radars entre fixos i mòbils (en data juliol 2017)
Senyalització
ACCEPTABLE 2 Senyalització
MOLT RECOMANABLE 1
Senyalització
POC RECOMANABLE 3
radar radar radar
es dona en un 28% dels casos. L’altra
modalitat d’avís és la instal·lació del
senyal de velocitat màxima abans de
l’advertència del radar que es dona
en el 25% dels casos i que “és poc
recomanable –segons Lluís Puerto,
director de la Fundació RACC– ja
que sovint el conductor no presta
prou atenció si no sap que hi ha un
radar i això pot generar-li confusió
quan ha de decidir a quina velocitat
circular”. Però si hi ha algunes
formes de senyalitzar inacceptables
són la presència del senyal de radar
a més de 3 quilòmetres de distància
de l’aparell i sense cap indicació de
velocitat recomanada –que es dona
en un 11%– i els casos en què només
hi ha el senyal de velocitat abans del
radar –en un 4%.
L’estudi del RACC també posa de relleu
que el 58% dels aparells sancionadors
es localitzen en vies amb un
risc baix o molt baix de sinistralitat
(el 45% de les carreteres), segons les
RACC 18 octubre 2017
dades d’EuroRAP, mentre que les
que concentren un risc alt o molt
alt que es produeixin accidents (el
18% de les carreteres) només tenen
el 3% de radars. Una distribució dels
radars que cal reordenar per evitar
una sobrerepresentació en vies de
baix risc i una infrarepresentació en
vies d’alt risc d’accidents i de mortalitat.
Lluís Puerto, director de la
Fundació RACC, insta “les Administracions
a fer una redistribució
i ubicar els radars en carreteres on
el risc és elevat, sempre que l’excés
de velocitat jugui un paper important
en l’accidentalitat viària d’aquell
punt ja que els aparells s’instal·len
“Cal estudiar una
redistribució dels
radars en les vies
on hi ha un risc més
elevat d’accidents.”
80
radars
32%
70
radars
28%
61
radars
25%
Senyalització
NO ACCEPTABLE 5 Senyalització
NO ACCEPTABLE 4
radar radar
28
radars
11%
10
radars
4%
LA RECOMANACIÓ
DEL RACC
+ de 3 km sense
senyal de velocitat
màxima
Un senyal que
integri límit de
velocitat i tipus
de vehicle
De 500 a
1.250 m entre
senyal i radar
Cap senyal
de radar
radar