MOBILITAT
dels seus socis, ha presentat a les
administracions 14 mesures per a
la millora de la qualitat de l’aire.
Aplicació
progressiva,
homogènia i
coordinada de
les restriccions
La manca de coordinació entre el
programa de mesures de la Generalitat
i de l’AMB genera confusió
entre els usuaris. Les dues normatives
difereixen pel que fa a quins
són els vehicles afectats, el moment
i l’àmbit geogràfic d’aplicació. Per
això el RACC proposa una aplicació
progressiva de les zones de baixes
emissions que inclogui:
1
Establir una sola normativa per a
tots els usuaris, en comptes de dues
(la de la Generalitat i la de l’AMB)
que no coincideixen. Preferentment
aplicar inicialment els criteris aprovats
per la Generalitat (vehicles anteriors
a 1997), per ampliar el veto
progressivament i segons els resultats
obtinguts.
2
Ampliació de la xarxa de punts
de mesura de la qualitat de l’aire
i rigor en les mesures de manera
que les restriccions s’apliquin allà
on veritablement es donin problemes
de qualitat de l’aire.
3
Ampliació del període d’adaptació
de les mesures amb suficient anticipació
per als usuaris (tres anys per les
mesures estructurals) i en un àmbit
territorial únic.
4
Incorporació dels camions dins de
la normativa ja que els més antics
contaminen més que turismes i furgonetes,
tant a nivell de partícules
(PM) com òxids de nitrogen (NOX).
També caldria fer un estudi de les
emissions reals de les motos i decidir
en conseqüència.
5
Limitació horària de les restriccions
a les hores de màxima mobilitat:
de dilluns a dijous de 8h a 20h
i els divendres de 8 a 15h.
6
Establiment d’excepcions, per deixar
exempts de les limitacions els
vehicles d’alta ocupació (tres o més
passatgers), així com els de persones
amb mobilitat reduïda i els serveis
d’emergències.
Compensacions
i regulació
econòmica
El canvi a vehicles nets pots suposar
un elevat cost d’adaptació per
als usuaris afectats per les restriccions,
fet que requereix un sistema
compensatori estable i la implantació
d’avantatges impositius que
beneficiïn els usuaris que menys
contaminen.
7
Inversió del nou impost de CO2 en
ajuts per a la renovació del parc.
Invertir la recaptació del nou impost
de CO2 per ajudar econòmicament
els afectats per les restriccions que
canviïn el seu vehicle dièsel antic
per un de nou que disposi d’etiqueta
mediambiental.
RACC 22 octubre 2017
8
Establir tarifes d’aparcament regulat
en funció de les emissions dels
vehicles, és a dir oferir una tarifa
més baixa als vehicles més nets i més
alta als vehicles més contaminants,
mantenint la neutralitat recaptatòria
respecte de l’escenari actual.
9
Desincentivació del consum del dièsel,
per tal d’equilibrar progressivament
l’impost d’hidrocarburs entre
gasoil (0,37€/l aprox. actualment) i
gasolina (0,46€/l aprox. actualment)
i evitar així seguir incentivant els
vehicles dièsel.