Ens impliquem
per millorar la mobilitat
Comencem una tardor marcada per la
situació política que viu Catalunya i
encara consternats per l’atemptat de
Barcelona, per les víctimes i les seves
famílies, però alhora orgullosos per
l’actuació que han tingut els serveis
d’emergències i les forces de seguretat.
L’estiu també ha estat complicat
per a la seguretat viària; a Catalunya,
del 21 de juny a l’11 de setembre, han
mort 43 persones en 36 accidents
(la majoria per col·lisions frontals),
sis persones més que el 2016, any en
què van perdre la vida 37 persones
en 35 accidents. Unes xifres que ens
preocupen enormement.
Són moltes les causes que provoquen
els accidents però sense cap dubte l’excés
de velocitat és una de les més freqüents
i, per tant, hem de treballar en
tots els factors que ens poden ajudar a
reduir-la. Al RACC hem analitzat el
100% dels radars fixos instal·lats a
la xarxa viària catalana, 249 el mes
de juliol, i alertem que el 40% tenen
una senyalització deficient, sense informació
del límit de velocitat ni al senyal
d’avís ni abans d’arribar al radar.
Com a usuaris tenim el dret de demanar
que els radars acompleixin la funció
per a la qual estan pensats: evitar
els accidents de trànsit. Per això, és
important que la senyalització i ubicació
dels radars siguin les més adequades,
perquè els conductors puguin
Josep Mateu
President del RACC
identificar el límit permès i adaptar,
si cal, la seva velocitat amb la màxima
seguretat. En aquest sentit, ens preocupa
que en la recent instal·lació
dels nous radars de tram a la C-16
a Sant Cugat del Vallès no s’hagi
prioritzat el túnel més llarg que enllaça
amb les rondes de Barcelona, on
no existeix separació de carrils i on
s’han produït diversos xocs frontals.
Altres temes com les restriccions de
trànsit que han anunciat les administracions
per als vehicles més antics a
Barcelona i a l’entorn metropolità, cona
la millora de la qualitat de l’aire,
sol·licitant canvis en la implantació
de les restriccions.
El mes de setembre hem presentat un
estudi realitzat amb l’AMB i l’Ajuntament
de Barcelona que revela que
prop d’un 22% dels turismes, uns
130.000, d’un total de més de mig milió,
no podran circular i que 250.000
desplaçaments diaris, només a Barcelona,
quedaran prohibits. Són xifres
excessivament elevades que les
administracions haurien de tenir en
compte i que demostren que s’han
d’introduir canvis en el pla anunciat,
tal com ha estat demanant el
RACC des de fa mesos. La creació
d’ajuts econòmics per als ciutadans
que hauran de comprar un cotxe nou
i millores en el transport públic són
algunes de les mesures més urgents.
Al RACC estem treballant intensament
per fer més segura, més respectuosa
amb el medi ambient i més assequible
la mobilitat de tots i alhora també
estem impulsant l’esport del motor.
Aquesta tardor celebrem la 53 edició
del RallyRACC Catalunya-Costa
Daurada, un nou repte organitzatiu
en el qual posem un especial esforç
en la seguretat i el respecte al medi
ambient.
Fidels a la nostra vocació d’ajuda a les
persones, continuarem treballant, buscant
el màxim bé comú, explicant-nos
tant com calgui i implicant-nos de manera
decidida per millorar la nostra
societat.
Aquest estiu hi ha hagut
43 morts a les carreteres,
sis més que l’any 2016.
Cal revisar el 40% dels
radars fixos, un centenar,
perquè no estan ben
senyalitzats.
Uns 130.000 usuaris no
podran circular pel fet de
tenir un vehicle antic.
tinuen preocupant els ciutadans. Des
del RACC els hem anat informant, hem
recollit les opinions de grups d’usuaris
i ens hem reunit amb el Conseller
de Territori i Sostenibilitat, amb
l’Àrea Metropolitana de Barcelona
(AMB) i amb més de 30 alcaldes dels
municipis afectats. Fruit d’una anàlisi
rigorosa dels nostres experts en
mobilitat i medi ambient, el mes de
juny vam presentar 14 mesures per
RACC 3 octubre 2017
EDITORIAL