MOBILITAT NETA • MOBILITAT NETA • MOBILITAT NETA • MOBILITAT NETA • MOBILITAT NETA •
EL VEHICLE
ELÈCTRIC SURT
A COMPTE
El cotxe elèctric guanya cada cop més adeptes. Malgrat
que encara té un preu més elevat que un vehicle de
combustió, la diferència es pot compensar al llarg
de la seva vida útil gràcies a l’estalvi en consum,
manteniment, impostos i altres despeses habituals com
peatges i aparcament. PER TONI APARISI
A poc a poc, els cotxes elèctrics van
deixant-se veure als carrers, avalats
per l’entusiasme que desperten en
els seus propietaris. Són cotxes més
fàcils de mantenir, més silenciosos,
més divertits de conduir i, sobretot,
més nets. De fet, diferents enquestes
revelen que cada vegada més conductors
voldria conduir vehicles de
zero emissions. Tot i així, segons l’estudi
El vehicle elèctric i el seu potencial
de creixement, realitzat pel RACC, el
desig dels conductors es veu frenat
per diversos motius: la inversió inicial
és més elevada, les bateries encara
no tenen prou autonomia per
realitzar diàriament trajectes molt
llargs i existeixen escassos punts
de recàrrega, més enllà de les àrees
metropolitanes.
Encara que a dia d’avui només dos
milions de vehicles elèctrics circulen
pel món (un 0,2% del total), el seu
nombre està creixent exponencialment.
També a Espanya, on l’any 2017
els cotxes elèctrics van duplicar les
seves vendes, tot i que sense superar
encara les 10.000 matriculacions.
Allau de nous models
Els principals fabricants han anunciat
per als propers anys una allau
de nous models que, en algun cas,
prometen bateries capaces de recórrer
entre 300 i 500 quilòmetres.
En l’actualitat, alguns vehicles ja
disposen d’aquesta autonomia. És
el cas del Volkswagen e-Golf amb
300 km d’abast màxim o del BMW i3
llançat l’any 2017 (l’elèctric alemany,
també amb 300 km d’autonomia, va
ser el primer cotxe amb certificat
d’emissions CO2, que recull les emissions
des del moment de trepitjar
la cadena de subministrament fins
a finalitzar la seva vida útil en la
fase de reciclatge). El Nissan Leaf
2018 amb 378 km és un altre exem- k
RACC 26 juny 2018